Ausstellung – Kolekcja – Sammlung
Susanne Hornbostel – Dietmar Franz – Thomas Hoor
Marek Firek – Stanislaw Koba – Slawomir Toman
„Kolekcja 08“
Eine der stärksten Leidenschaften des Menschen kann die Sammelleidenschaft sein.
Polski organizator wystaw, kurator i kolekcjoner Jan Pastula
oraz Wiener- Krakauer Kultur- Gesellschaft
zapraszaja na druga edycje projektu „Kolekcja 08“ Otwarcie Wystawy odbedzie sie 13 czerwca w piatek o godzinie 18.30 w Bezirksmuseum Margareten, Schönbrunner Straße 54, 1050 Wien Czas Trwania wystawy: 13.06.2008 – 27.06.2008 Godziny otwarcia: Poniedzialek – Piatek 8-12 Czwartek 16-18 Punkt ciezkosci dotychczasowych zainteresowan Pastuly lezal w spektrum klasycznej abstrakcji i opieral sie na takich zjawiskach jak Martha Jungwirth czy Drago Prelog. Obecnie pozyskal nowe prace znanych i cenionych artystek i artystow reprezentujacych dominujacy dzis kierunek aktualnej tresciowo i estetycznie wzglednej uzytkowosci. W „Kolekcji 08“ biora udzial nastepuacy artysci: – Susanne Hornbostel – Dietmar Franz – Thomas Hoor – Marek Firek . Stanislaw Koba – Slawomir Toman Niniejszymi pracami Jan Pastula poszerza swoja kolekcje w zamierzony sposob. Wystawa prezentuje slusznosc jego koncepcji. Serdecznie zapraszamy, Jan Pastula Kurator wystawy Wiener- Krakauer Kultur – Gesellschaft
Der polnische Ausstellungsmacher, Kurator und Sammler Jan Pastula und Wiener – Krakauer Kultur Gesellschaft laden zu zweiten Edition des Projektes „Kolekcja/Sammlung 08“ ein. Die Eröffnung der Ausstellung findet am Freitag, den 13. Juni um 18. 30 Uhr im Bezirksmuseum Margareten in der Schönbrunner Straße 54 , 1050 Wien statt. Ausstellungsdauer: 13.06.2008 bis 27.06.2008 Öffnungszeiten: Montag – Freitag 8-12 Czwartek 16-18 Lag bisher Pastulas Schwerpunkt im Bereich der klassischen Abstraktion mit Namen wie Martha Jungwirth oder Drago Prelog, hat er nun neue Arbeiten von bekannten und erfolgreichen jungen KünstlerInnen und Künstlern erworben, deren Arbeit im Bereich der heute dominierenden aktuellen, inhaltlich und ästhetisch relevanten Gegenständlichkeit liegt. Im Rahmen „Kolekcja / Sammlung 08″gezeigt werden Arbeiten von: – Susanne Hornbostel – Dietmar Franz – Thomas Hoor – Marek Firek – Stanislaw Koba – Slawomir Toman Mit Diesen Arbeiten erweitert Jan Pastula zielstrebig seine Sammlung und präsentiert in der Ausstellung.
Jan Pastula Ausstellungskurator & Wiener – Krakauer Kultur – Gesellschaft
Übersetzungen: Mag.Anna Rutkowski, anna.rutkowski@chello.at
http://www.otwartapracownia.com/
Reportaz Jupitera:
http://www.jupiter-online.at/article.php?story=20080614165626904
„Kolekcja 08“
Eine der stärksten Leidenschaften des Menschen kann die Sammelleidenschaft sein. Mit einer stetig anwachsenden Kollektion von Objekten, etwa barocken Tabakdosen, kostbaren Briefmarken oder zeitgenössischen Kunstwerken ein Abbild der Welt zur ganz alleinigen Verfügung zu haben, kann höchstes Vergnügen sein. Der sittenstrenge spanische König Philipp der II hatte ein verschlossenes Kabinett für seine Aktbilder von Tizian und nur er hatte den Schlüssel zu diesem Raum.
Inzwischen aber zeigen die Sammler ihre Schätze gern in der Öffentlichkeit und auch der polnische Ausstellungsmacher, Kurator und Sammler Jan Pastula zeigt mit Wiener-Krakauer Kultur-Gesellschaft bereits sein zweites Projekt „Kolekcja 08“. Lag bisher sein Schwerpunkt im Bereich der klassischen Abstraktion mit Namen wie Martha Jungwirth oder Drago Prelog, hat er nun neue Arbeiten von bekannten und erfolgreichen jungen Künstlerinnen und Künstlern erworben, deren Arbeit im Bereich der heute dominierenden aktuellen, inhaltlich und ästhetisch relevanten Gegenständlichkeit liegt.
So zeigen die Bilder von Susanne Hornbostel mit farbiger und kompositioneller Eloquenz ein authentisches Bild des alltäglichen Lebens des heutigen Menschen. Linear gestaltete Silhouetten, farbige Flächen oder auch eine schwammartige Oberfläche bilden das raffinierte Repertoire ihrer Arbeit.
Plastisch gebaute Objekte, geformt wie die Einkaufstaschen aus Papier, bedeckt Dietmar Franz mit den disparaten und vielfältigen Bildern und Zeichen unserer Kultur. Schmetterlinge und Vögel, die Skyline von Wien oder die Haifische des Haus des Meeres bedecken seine Taschen in einem driftenden Kontinuum, wie der unablässige Bilderstrom der modernen Medien.
Menschenbilder in einem prononcierten offenen malerischen Zugriff malt der junge Vorarlberger Künstler Thomas Hoor. Im Spannungsfeld von internationalem Neopop und österreichischer Expressivität markiert seine Arbeit eine sehr persönliche Position im Feld der Gegenwartskunst.
Zu den profilierten jüngeren Künstlern ihres Landes zählen die drei polnischen Vertreter in Jan Pastulas „Kolekcja 08“
Das offene prozesshafte und irritierende der Malerei betont Marek Firek von der Gruppe „Ladnie“ in Krakau mit seinen Themen Gesichter, Körper, Sexualität. Das problematische und skrupellos verwendete Bild der Frau in den kommerziellen Medien wird Anlass für ein
performatives Weitermalen des Publikums in seinen Ausstellungen.
Archaisch und heutig zugleich sind die existenziellen Zeichen der Arbeiten von Stanislaw Koba. Signale und Personen aus Politik und Öffentlichkeit, bei Anwendung der natürlichen Farbe von Leinwand, realisiert immer in den Grundfarben Weiß, Rot und Schwarz bilden ein Kontinuum öffentlicher Bilder in knappster graphischer Konzentration. Beispiele sind das Bild „Das rote Meer“, der populäre ukrainische Boxer Klichko oder der Detektiv Sherlok Holmes.
Kinderspielzeug, Konsumartikel oder Farbdosen sind die Themen der mit ironischer Sorgfalt gemalten Bilder von Slawomir Toman. Das eigentümliche Resultat seiner Arbeit wird geprägt vom Kontrast und Zusammenspiel der Linien des geometrischen Designs der Objekte und ihrer emotionell harmlosen Rolle in unserer nächsten persönlichen Nähe.
Mit diesen Arbeiten erweitert Jan Pastula zielstrebig seine Sammlung und präsentiert in der Ausstellung die Relevanz seines Konzepts der Begegnung österreichischer und polnischer Künstlerinnen und Künstler.
Prof. Ulrich Gansert
„Kolekcja 08“
Kolekcjonowanie przeradza sie czasem w jedna z najsilniejszych namietnosci.
Olbrzymia przyjemnosc sprawiac moze swiadomosc dysponowania na wlasny uzytek ciagle powiekszajacym sie zasobem przedmiotow odzwierciedlajacych nasze otoczenie, bez wzgledu na to, czy sa to barokowe tabakiery, kosztowne znaczki pocztowe czy dziela sztuki wspolczesnej. Surowo przestrzegajacy obyczajowosci, hiszpanski krol Filip II umiescil swoje akty Tycjana w zamknietym gabinecie, do ktorego tylko on mial dostep.
Z uplywem czasu kolekcjonerzy zaczeli chetnie pokazywac szerokiej publicznosci swoje skarby, tak jak czynia to polski organizator wystaw, kurator i zbieracz Jan Pastula oraz Wiener-Krakauer Kultur-Gesellschaft w swojej drugiej juz edycji projektu „Kolekcja 08”.
Punkt ciezkosci jego dotychczasowych zainteresowan lezal w spektrum klasycznej abstrakcji i opieral sie na takich nazwiskach jak Martha Jungwirth czy Drago Prelog. Obecnie pozyskal nowe prace znanych i cenionych artystek i artystow reprezentujacych dominujacy dzisiaj kierunek aktualnej, tresciowo i estetycznie wzglednej uzytkowosci.
I tak obrazy Susanny Hornbostel przedstawiaja z kolorowa i kompozycyjna elokwencja autentyczne odbicie codziennego zycia wspolczesnego czlowieka. Liniowo formowane sylwetki, kolorowe powierzchnie i w swoistym rodzaju gabczasta warstwa zwierzchnia, charakteryzuja wyrafinowany repertuar jej tworczosci.
Plastycznie budowane obiekty, modelowane z papieru na ksztalt toreb na zakupy pokrywa Dietmar Franz niepowiazanymi ze soba, wielostronnymi obrazami i znakami cechujacymi nasza kulture. Naniesione na jego torby motyle i ptaki, skyline Wiednia czy rekiny z „Domu morza” dryfujac, staja sie elementami ciaglosci, porownywalnymi do nieslabnacego nurtu obrazow produkowanych przez nowoczesne media.
Thomas Hoor, mlody artysta z Vorarlberg tworzy obrazy ludzi w wymownie akcentowanej, otwartej konwencji malarskiej. Poruszajac sie w obszarze rozciagajacym sie pomiedzy miedzynarodowym neopopem i austriacka ekspresyjnoscia, zajmuje bardzo indywidualna pozycje w dziedzinie sztuki wspolczesnej.
„Kolekcja 08” Jana Pastuly prezentuje trzech znanych polskich tworcow mlodszej generacji zaliczanych do czolowki artystow swojego kraju.
Marek Firek z krakowskiej grupy „Ladnie” tematami twarze, cialo, seksualnosc podkresla otwartosc, procesowosc i irytujaca strone malarstwa. Problematyczny i przez komercyjne media bez skrupulow wykorzystywany wizerunek kobiety prowokuje do performatywnego domalowywania obrazow przez odwiedzajaca jego wystawy publicznosc.
Egzystencjonalne znaki w tworczosci Stanislawa Koby nosza w sobie rownoleglosc cech i archaicznych i nowoczesnych. Sygnaly i osobistosci ze swiata polityki i zycia publicznego, wykonywane zawsze w trzech podstawowych kolorach bieli, czerwieni i czerni przy wykorzystaniu naturalnego koloru plotna, tworza kontynuacje publicznych obrazow w najbardziej skondensowanej graficznej koncentracji. Przykladami tego jest obraz „Morze czerwone”, popularny ukrainski bokser Kliczko lub detektyw Sherlok Holmes.
Zabawki, artykuly konsumpcyjne i puszki farb malawane z ironiczna pedanteria sa tematami obrazow Slawomira Tomana. Charakterystyczny rezultat jego prac napietnowany jest kontrastem i wspolgraniem linii geometrycznego wzoru objektow i ich emocjonalnie malo znaczacej roli w naszym najblizszym osobistym otoczeniu.
Niniejszymi pracami Jan Pastula poszerza swoja kolekcje w zamierzony sposob. Wystawa prezentuje slusznosc jego koncepcji spotkania austriackich artystek i artystow z polskimi tworcami.
Prof. Ulrich Gansert (tlumaczenie Mag. Anna Rutkowski)
MAREK FIREK
Geboren 1958 in Krakau
1985 Diplom in Architektur an der Technischen Universität in Krakau
1989 Diplom an der Fakultät für Angewandte Formen, Akademie der bildenden Künste in Krakau
1998 Doktortitel, Akademie der bildenden Künste in Krakau
Seit 1988 unterrichtet im Institut für Zeichnung, Malerei und Bildhauerei an der Architekturfakultät der Krakauer Technischen Universität
Zahlreiche Einzelausstellungen, Teilnahme an vielzähligen Gruppenausstellungen in Polen und in der Welt. Mehrfacher Träger von internationalen Preisen und Auszeichnungen
Urodzony 1958 w Krakowie
1985 ukonczenie Wydzialu Architektury Politechniki Krakowskiej
1989 ukonczenie Wydzialu Form Przemyslowych Akademii Sztuk Pieknych w Krakowie
1998 doktorat, ASP w Krakowie
Od 1988 praca w Zakladzie Rysunku, Malarstwa i Rzezby na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej
Zorganizowal kilkadziesiat wystaw indywidualnych. Uczestniczyl w kilkudziesieciu wystawach zbiorowych w Polsce i na swiecie. Laureat miedzynarodowych nagrod i wyroznien
Schöpferische Tätigkeit
„Nach Romantismus und Positivismus des XIX. Jahrhunderts und Modernismus des XX. Jahrhunderts kam es zum Pragmatismus des XXI. Jahrhunderts. Aus diesem Grunde bemühe ich mich in meiner Arbeit die gewandten Künste (Keramikentwürfe, Keramikkunst) mit bildenden Künsten (Malerei, Zeichnung, Film, Fotographie) zu vereinen. In Anknüpfung daran dachte ich mir eine Theorie des Gegenstands in der modernen Kunst aus, die mit Wegwende vom Subjekt verbunden ist. Sie ergibt sich sowohl aus meiner individuellen Tätigkeit als auch aus der Arbeit in der Gruppe LADNIE (HÜPSCH). Von Rafal Bujanowski, Slawomir Firek (Autor von diesem Text), Marcin Maciejewski, Wilhelm Sasnal und Jozef Tomczyk-Kurosawa (gestorben 2006) wurde die Gruppe im Jahre 1995 gegründet. Ich schuf damals die Theorie von Ladnismus als Kunst konformistisch im Inhalt und artträchtig in der Form. Es ging um Ordnungsrealismus als Anspielung an Sozrealismus. Im Gegensatz zu dem Demiurg des XX. Jahrhunderts sollte der Künstler eher zu einem Idol mutieren, der Mode entgegen frönen, konformistisch und konjunkturell sein, zum Vertreter von der Lebenskonsumeinstellung werden. Die Alternativkunst und die Avantgarde des XX. Jahrhunderts sind nicht mehr modern. Top sind bereits im Gegensatz zu ihnen die konjunktive Kunst und Ariergarde. Eventuell zu zulassen, wäre es noch die didaktisch engagierte Kunst.
Oberrichtig bleibt die Durchschnittlichkeit, der Künstler sollte ein möglich wohlhabendes Leben führen, sich amüsieren, Ausflüge in die Berge unternehmen, sich keinesfalls mit seinen Happenings lächerlich machen bzw. mit künstlerischen Aktionen oder etc.. Ihren Platz nahmen heute die Gallas, Promotionen, Wettbewerbe in Anspruch.
Die Hauptaufgabe des gegenwärtigen Künstlers liegt außer Werbung in eigener Sache bei der Erfindung der neuen Richtungen in der Kunst. Darüber spricht die von mir ins Leben gerufene und verwendete Theorie der Erfindung (Inventivität), die ich allen Künstlern recht herzlich empfehle. Sie gilt heutzutage als die meist modische Richtung in der Weltkunst.“
Tworczosc
„Po XIX-wiecznym Romantyzmie i Pozytywizmie oraz XX-wiecznym Modernizmie nastal XXI-wieczny Pragmatyzm. Dlatego w swojej tworczosci staram sie laczyc sztuki uzytkowe (projektowanie ceramiki, ceramika artystyczna) i nieuzytkowe (malarstwo, rysunek, film, fotografia). Wymyslilem w zwiazku z tym teorie przedmiotu we wspolczesnej sztuce, ktora wiaze sie z odejsciem od podmiotowosci. Wynikla ona z mojej indywidualnej tworczosci, a takze z dzialalnosci w Grupie Ladnie. Grupe te zalozylismy w 1995 r. w skladzie Rafal Bujnowski, Marek Firek (autor tego tekstu), Marcin Maciejowski, Wilhelm Sasnal i Jozef Tomczyk-Kurosawa (zmarl w 2006 r.). Opracowalem wtedy teorie Ladnizmu, jako sztuki konformistycznej w tresci, artystowskiej w formie. Chodzilo o Ladrealizm, jako nawiazanie do Socrealizmu. Artysta w przeciwienstwie do XX-wiecznego demiurga powinien raczej byc idolem i podazac za moda, byc konformista, koniunkturalista i reprezentowac konsumpcyjne podejscie do zycia. Sztuka alternatywna i awangarda XX wieku nie jest juz modna. W przeciwienstwie do nich najbardziej topowa jest sztuka koniunktywna i ariergarda. Ewentualnie dopuszczalna jest sztuka zaangazowana dydaktycznie. Najwlasciwsze jest przecietniactwo, artysta powinien wiesc w miare dostatnie zycie, bawic sie, chodzic na wycieczki w gory, a nie wyglupiac sie robiac jakies hepeningi, akcje artystyczne czy itp.. Ich miejsce zajely gale, promocje, zawody.
Glownym zadaniem wspolczesnego artysty jest, obok promocji wlasnej osoby, wynajdywanie nowych kierunkow w sztuce. Mowi o tym wymyslona i stosowana przeze mnie teoria wynalazczosci (inwentyki), ktora serdecznie polecym wszystkim artystom. Jest to najmodniejszy obecnie kierunek w sztuce swiatowej.”
SLAWOMIR TOMAN
Geboren 1966
Künstlerische Ausbildung
1986 – 87 Institut für Künstlerische Erziehung, Universität von Maria Curie Sklodowska in Lublin, Meisterklasse von Prof. Mieczyslaw Herman
1988 – 93 Fakultät für Malerei, Akademie der bildenden Künste in Krakau, Diplom in der Meisterklasse von Prof. Wlodzimierz Kunz
1995 Stipendium des Außenministers von Frankreich
1995 – 97 Ecole de Beaux-Arts in Rennes / Frankreich, Diplom mit Auszeichnung in der Meisterklasse von Prof. Gerard Baldet
Preise, Auszeichnungen
2002 Stipendium des Kulturministers von Polen
Studia artystyczne
1986 – 87 Instytut Wychowania Plastycznego, Uniwersytet Marii Curie Sklodowskiej w Lublinie w pracowni prof. Mieczyslawa Hermana
1988 – 93 Wydzial Malarstwa, Akademia Sztuk Pieknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Wlodzimierza Kunza
1995 stypendium Ministra Spraw Zagranicznych Francji
1995 – 97 Ecole de Beaux-Arts w Rennes / Francja, dyplom z wyroznieniem pod kierunkiem prof. Gerarda Baldet
Nagrody, wyroznienia
2002 stypendium polskiego Ministra Kultury
Einzelausstellungen (Auswahl) / Wystawy indywidualne (wybor)
2006 – Las Vegas, Galeria Piekary, Poznan
2005 – 7 krasnoludkow i …, Panstwowa Galeria Sztuki w Sopocie; „Obrazy znaczen”, Galeria BWA, Sandomierz
2003 – Toy story, Otwarta Pracownia, Krakow; Malarstwo, Galeria Pod Podloga, Lublin; Bez tytulu, Galeria Karowa, Warszawa
Gruppenausstellungen (Auswahl) / Wystawy zbiorowe (wybor)
2007 – Transgresja wyobrazni, Galeria Biala, Lublin; Viennafair, Wieden, Austria; Metropolis, Polswissart, Warszawa; 17 mgnien wiosny, mloda polska sztuka z kolekcji Galerii Piekary, Panstwowa Galeria Sztuki w Sopocie
2006 – Nowe tendencje w malarstwie polskim, BWA, Bydgoszcz
2005 – „Pamiec i uczestnictwo”, wystawa sztuki na jubileusz „Solidarnosci”, Palac Opatow, Oliwa; Muzeum Narodowe, Gdansk; Nowa Biala, Galeria Biala, Lublin; „Gentelman`s story club”, Centrum Sztuki Zamek, Poznan; Warszawski Festiwal Sztuk Pieknych, Galeria DAP, Warszawa
2004 – „Jurysdykcja”, Muzeum Regionalne, Stalowa Wola
2003 – Biennale malych form malarskich, Galeria Wozownia, Torun
2002 – „Ludzie i przedmioty”, Supermarket Sztuki iii, Galeria DAP, Warszawa; „Figuranci”, malarstwo z kolekcji „Arteonu”, BGSW, Ustka; Centrum Sztuki Wspolczesnej Inner Spaces, Poznan
2001 – Bielska jesien, Galeria BWA, Bielsko-Biala
2000 – „Najgrozniejsze pedzle”, Muzeum Narodowe, O/Krolikarnia, Warszawa
1998 – „W tym szczegolnym momencie”, Centrum Sztuki Wspolczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
DIETMAR FRANZ
geboren 1960 in klagenfurt, ziemlich schnell aufgewachsen in kappel am krappfeld (kärnten). von 1987 – 2008 teilnahme an über 70 gruppenausstellungen im in- und ausland, darunter in oberösterreich, wien, kärnten, niederösterreich, burgenland, tirol, salzburg, ungarn, spanien, deutschland, italien, tschechien . teilnahme an der kunstmesse viennafair 2008 in wien
autodidakt. lebt und arbeitet in wien und auf reisen
urodzony w 1960 roku w klagenfurcie, szybko dorastajacy w kappel am krappfeld (karyntia). w latach 1987 – 2008 udzial w ponad 70 wystawach zbiorowych w kraju i zagranica, m.in. w gornej austrii, wiedniu, karyntii, dolnej austrii, burgenlandii, tyrolu, salzburgu, na wegrzech, w hiszpanii, niemczech, wloszech i czechach . uczestnik targow sztuki w wiedniu viennafair 2008
autodydaktyk. mieszka i pracuje w wiedniu i w podrozach
einzelausstellungen / wystawy indywidualne
1987 – künstlerhaus, klagenfurt, kleine galerie; 1988 – galerie posthof, linz; 1989 – galerie slama, klagenfurt; 1990 – galerie 96, wien; 1992 – galerie freund, klagenfurt; 1994 – galerie gmünd, kärnten; 1995 – apostelhof, wien; 1996 – galerie donauraum, wien; 1997 – künstlerhaus, klagenfurt, große galerie; 1998 – aperto 98, apostelhof, wien; 2001 – 2004 reduzierte ausstellungstätigkeit. verlust nahezu des gesamten oeuvres durch zwei unverschuldete atelierbrände am 18.10.2001 (apostelhof) und am aschermittwoch 2003 (staatsatelier westbahnstrasse) / utrata bez mala calosci zbiorow w dwoch niezawinionych pozarach pracowni w dniu 18.10.2001 r. (apostelhof) i w srode popielcowa 2003 r. (panstwowe atelier westbahnstrasse); 2006 – ateliereröffnung / otwarcie pracowni ragnarhof, wien; 2007 – kunst- und kulturhaus katana, nürnberg, deutschland
preise / nagrody
1987 anerkennungspreis beim druckgrafikwettbewerb „fingerprints“, wien / nagroda uznania w konkursie grafiki drukarskiej „fingerprints“, wieden
1990 ankaufspreis beim römerquelle kunstwettbewerb / najwyzej wyceniona praca w konkursie sztuki römerquelle
1992 ankaufspreis beim „trend art spectrum“, wien / najwyzej wyceniona praca na „trend art spectrum“, wieden
1994 2. preis beim kunstwettbewerb „öl, tank, umwelt”, wien / 2-ga nagroda w konkursie sztuki „olej, zbiornik, srodowisko“, wieden